måndag 13 juli 2015

Glas

Jag har varit på mini semester. Den tog mig till Orrefors och glasriket! 
Jag vet inte vad jag hade för förväntningar egentligen eller om jag ens hade några. Men måste säga att detta med glas är sjukt frasinerande. Att kunna göra glas, skålar, vaser och konst i detta material är helt fantastiskt. 

På ett ställe fick jag se livet hur ett stort glasflaska tar form. Man har ingen aning om vad de ska bli innan det är klart. 

Sedan besökte jag Målerås glasbruk. Detta ligger på en liten lite ort i närheten av Orrefors och kosta. Här gjorde de glas i olika former. Mycket prydnads saker som lampor, djurmotiv m.m fantastiskt fina saker, men de kostar ju där efter med! 

Sista anhalten var på köpcentret i kosta. Där fanns de både Kosta-Boda artiklar och orreforsglas. Allt mellan himmel och jord i form av glas :) 

Sedan bodde jag på ett mysigt vandrarhem i form av en stugby. Väldigt bra service måste jag säga. Detta vandrar hemmet ingår i STF (svenska turistföreningen) och det heter Orrefors vandrarhem och stugby. 

Så ett varmt rekommenderande av resemål. Funkar även om de är lite halvtaskigt Väder som de vart denna sommaren hitintills. 



#stugby #STF #svenskaturistföreningen #vandrarhem #glas #orrefors #orreforsglas #kosta #kostaboda #glaskonst #målerås #måleråsglasbruk #farsinerande #resmål #rekomenderar 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar