onsdag 3 juni 2015

Mänskligrättighet?!

De finns saker man inte förstår.. 
Jag jobbar ju i vården som personlig assistent. Står även med en bror med multihandikapp. Och det som berör mig mest inom detta och faktiskt gör mej ledsen är detta med teckenspråk. Min bror är döv och därav beroende av just tecken och lika så att han ska ha kunnig personal. 

Men så kommer jag ut på arbetsplats med individen jag arbetar med som i detta fall inte använder tecken. Men vissa dagar håller vi till på en typ av dagligverksamhet. Hit kommer de vuxna individer för att ha en meningsfull daglig sysselsättning. De kommer från olika gruppboenden i markskommun. 

Hitintills har jag under året träffat på två stycken i dessa grupper som är beroende av tecken på grund av att de inte har något språk, de är fullt hörande mej vetligen. Men de har inget språk, mer än tecken som självklart är ett språk. Det är alltid kul och se när de kommer individer som använder tecken, men jag blir även så fruktansvärt ledsen i dessa situationer. 

Denna versksamhet är ett projekt vilket gör att man där inte kan kräva att personalen ska ha tecken. Men dessa individer som kommer har alltid en personal med sig från boendet och INGEN kan teckenspråk. Det är för jävligt rent ut sagt. För personligen anser jag att alla har rätt till ett språk, att kunna göra sig förstådd och att någon förstår. Det är ganska sjukt att en gruppbostad inte har utbildad personal som i allafall kan tecken som stöd. Detta är för mig helt galet och orimligt. Hade gärna viljat veta vem som sitter ansvarig för de boenden som dessa individer bor på. Hade aldrig accepterat att min lillebror bodde på ett boende där inte någon kunde ett tecken. 
Jag blir så fruktansvärt arg och ledsen när jag ser sådant. Jag sitter där och ser vad de tecknar och deras personal sitter och gissar vad de säger. Helt sinnesjukt! Och detta ska de kalla ett bra och meningsfullt liv?! Jag känner mej tveksam. 

Om någon har åsikter och frågor är de helt okej att kommentera! Blir bara så upprörd av sånt här. 


#teckenspråk #språk #döv #teckensomstöd #kommunikation #dagligverksamhet #personal #ansvarig #utbildning #ledsen #upprörd #arg #frustrerad #mänskligrättighet #gruppboende #åsikt #förståelse #meningsfulltliv #meningsfullvardag 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar